Lyssna på vår pod "Dynamics i hjärtat av organisationen"

 
 

Hybrid Cloud,
08 dec. 20 Författare: Sofia Lundberg

Dynamics 365 är en samling av flera olika moduler, skapade för att underlätta allt från hantering av kundkontakter till rapportering vad som fungerar bra och är lönsamt samt vad som fungerar mindre bra och kanske måste åtgärdas. Genom att vara en molntjänst är det enkelt att komma igång och de flesta företag kan snabbt hitta verktyg för att förbättra och effektivisera.

Lyssna på vår pod eller läs en sammanfattning nedan...

Vad har förändrats inom försäljning och kundrelationer?

Det finns en gammal bild av att en säljare är en person som överöser kunden med frågor och påståenden tills den tillslut inte kan säga nej längre utan är pressad till att köpa utan att riktigt veta om behovet finns. Det kanske sitter kvar hos många och gör att det fortfarande finns de som har en lite negativ bild av dem som jobbar med försäljning. Idag är situationen dock väldigt annorlunda, i och med att det är så pass enkelt som kund att hitta information om produkter och lösningar har säljarens roll blivit mer att vara en rådgivare som tillför den där extra erfarenheten och kompetensen som man inte alltid kan läsa sig till. Vi går mer och mer bort från de klassiska lägsta-pris-kampanjerna och jobbar mer med relationsförsäljning, och då är det desto viktigare att det finns ett stödsystem på plats som kan hjälpa säljaren att ha kontroll på, och en överblick över, sina kunder.

Vad är då Dynamics 365?

Enkelt kan man säga att Dynamics 365 är en sammanslagning av ett CRM-system och ett affärssystem levererat som en molntjänst, SaaS, men den innehåller mycket mer än så vilket vi kommer att återkomma till lite senare. Några av fördelarna med att tjänsten levereras från Azure är bland andra:

  • Tillgång till verktygen så länge du har Internet
  • Jobba från vilken enhet du vill, en lånad dator eller din mobiltelefon
  • Jobba var du vill, ute på fältet eller inne på kontoret
  • Enkel tillgång till din information och enkelt att uppdatera den

Tidigare system, Microsoft Dynamics inkluderat, som inte levererades som molntjänster var inte alltid helt enkla att installera utan det blev stora kostsamma projekt som egentligen vände sig till större företag och organisationer. För att ett stödsystem ska vara kraftfullt måste det vara enkelt att installera, enkelt för användarna att hantera, med en gemensam datakälla för alla komponenter – samtidigt som det naturligtvis ska vara säkert och skyddat, det här uppfylls av Dynamics 365.

Ingen vill hamna i en situation där man besöker en presumtiv kund för att komma till ett avslut i en säljprocess ovetandes om att kunden precis haft ett problem i sin IT-miljö och är supermissnöjd över hur det har hanterats – bättre då att veta det i förväg, åtgärda det och kunna öppna kundbesöket med ett ”Vet du vad, jag hörde att du har haft några problem, det är fixat nu så låt oss gå vidare.”
Dynamics 365 möjliggör att du alltid har rätt data och rätt information i alla delar av din organisation.


Varför behöver man Dynamics 365?

Det vanligaste säljstödsystemet i dag är Microsoft Excel. För säljare är det enkelt och kanske helt tillräckligt att använda Excel och Outlook för att sköta verksamheten. Så är du ett enmansföretag – för all del, fortsätt om du tycker att det fungerar bra, men så fort du har någon annan som behöver ta del av informationen måste du dock höja blicken! Är det flera säljare som ska samarbeta kan du behöva se över dessa punkter för att du inte ska sitta med en Excel på din egen dator.

  • du behöver hjälp av en marknadsavdelning för leads-genererande aktiviteter,
  • du behöver att företagsledningen ska kunna ta ut rapporter.
  • du behöver ibland ta in konsulter
  • du vill skapa offerter efter en specifik mall för hela företaget.

En stor del av ett företags värde ligger just i informationen om kunder, affärer och framtida möjligheter. Genom att samla den på ett och samma ställe är den skyddad, kan delas och utnyttjas i alla olika delar av verksamheten. Det finns skräckhistorier om anställda som utnyttjat egna kreativa lösningar som byggts på publika fildelningstjänster där säljare delat information med varandra, för att sedan plötsligt och gemensamt en dag välja att avsluta sina anställningar. En sådan stor informationsförlust är det få organisationer som överlever.

Den mångfacetterade egenskapen hos Dynamics 365 gör också att produkten inte bara riktar sig mot säljare, marknadsförare och företagsledare. Dynamics 365 är därför ett stöd för många olika delar av din organisation, där mycket kan anpassas efter dina specifika önskemål - allt från offertprocesser till godkännanderutiner av juridiskt bindande avtal, allt från att vara ett fullskaligt kundhanteringssystem till en enkel app för att rapportera vad som händer ute på fältet.

Genom att nyttja en modul i Dynamics 365 som heter Power Apps går det att enkelt skapa nya gränssnitt eller appar där man kan välja att bara exponera vissa delar av all information som finns lagrad i databasen, så det går att skräddarsy verktyg för olika delar av en verksamhet. Enkelheten ligger i att IT-avdelningen inte behöver behärska någon egentlig programmering utan apparna byggs lika enkelt som det är att skapa en presentation i PowerPoint. Kraftfullt, enkelt och smidigt – precis som man vill att moderna lösningar ska vara.

Vilka behöver Dynamics 365?

Ett objektivt svar är att alla inte behöver allting men att det säkert finns något för alla i produkten. Det är många olika saker som spelar in, såsom hur stort ditt företag är, vilken bransch ni verkar i, hur processer ser ut, och så vidare – användningen av affärssystem ser olika ut helt enkelt. Styrkan i Dynamics 365 är att det är en plattform, och även om det kan låta lite luddigt så är fördelen att det går att skräddarsy för specifika behov och anpassas för att passa just ditt företag.

Så vad ditt företag än ägnar sig åt finns det goda möjligheter att utnyttja Dynamics 365 i olika delar av verksamheten, och från en anställd och uppåt skalar det i princip hur långt som helst utan stora monetära investeringar, bara genom att lägga till fler licenser. Användandet av Azure gör att även mindre företag kan få dra nytta av det som innan molntjänster bara de större hade möjlighet att investera i.

Redan idag finns många moduler som kan stötta och hjälpa i många avseenden, och tack vare att Dynamics 365 är byggt för det så är det enkelt att lägga till nya moduler i framtiden – för vem vet hur världen kommer att se ut om tio år?

Sammanfattning

Se till att gå bort från äldre lösningar där data samlas upp i olika silos och titta på en plattform där informationen kan delas och utnyttjas där den behövs, och var trygg i att din data är i säkra händer enligt gällande regelverk. Titta inte på allt på en gång utan börja där behovet är som störst och väx sedan därifrån, genom att titta på den här typen av projekt kan företag hitta nya sätt att jobba. ”Våga förändras, åk med på Dynamics 365 resan!”

Vill du veta mer ta kontakt med vår expert Björn Nasje så berättar han mer!