Låt telefonin prata med TEAMS

 
 

Modern Workplace
03 mar 21 Författare: Björn Raunio

Allt fler företag anammar Microsoft Teams för att samarbeta smart och smidigt, i synnerhet sedan covid 19-pandemin har fått oss att jobba hemifrån i mycket högre grad än tidigare. Att integrera molnbaserad telefoni i Teams ger slutanvändarna ännu bättre förutsättningar.

Historiskt har företagens telefoni och IT varit skilda saker, även om det alltid funnits vissa synergier dem emellan. När molnbaserade telefonilösningar kombineras med Teams kan de två områdena förenas på ett sätt som både sänker driftkostnader och ger företaget en framtidssäkrad telefonilösning.

– Men framför allt effektiviseras verksamheten genom att slutanvändarna får en mycket bättre upplevelse, säger William Ridderström, försäljningschef, Communications på InfraCom.

Slipp dubbla plattformar

Under det senaste året har många företag och organisationer på allvar kommit igång med Microsoft Teams till följd av pandemin. När medarbetare nu sitter utspridda i sina hem, så har digitala möten, chattar, projektplanering och dokumentdelning via Teams blivit vardagsmat över hela världen. Samtidigt sitter många företag på dubbla plattformar, med telefonin isolerad från Teams. InfraCom tillhandahåller tjänster som råder bot på detta, integrerar telefonin direkt i Teams och därigenom ger många synergier.

– Många känner nog igen problematiken med att bli avbruten åt ena eller andra hållet, då antingen telefonen ringer när man är i digitalt möte eller också någon kontaktar en på Teams när man talar i telefon. Med vår lösning pratar Teams och telefonitjänsten med varandra och dina kolleger ser direkt i Teams att du är upptagen, oavsett om det beror på att du sitter i möte eller talar i telefon. Systemet kan också agera helautomatiskt utifrån vad du gör för ögonblicket och till exempel koppla ur dig från telefonins svarsgrupper när du sitter i möte, förklarar William Ridderström.

Billig i drift och uppdaterad

Alla traditionella basfunktioner som svarsgrupper och automatisk telefonist med tonval följer med i det molnbaserade telefonisystemet. Den som fortfarande sitter med fasta växlar kan spara in dyra driftkostnader genom att eliminera all hårdvara och istället få en driftsäker, molnbaserad telefonitjänst som kontinuerligt uppdateras med nya funktioner och finesser. Driftansvaret överlämnas till leverantören och allt som behövs är Teams och en internetuppkoppling.

– InfraCom har ett nära partnerskap med Microsoft sedan tio år tillbaka och alla våra tjänster är certifierade hos dem. Vi var med i den allra första lanseringen av telefoni i Teams och det finns redan hundratals kunder som använder de här tjänsterna internationellt. Vi kan i dag tillhandahålla dem med internationella telefonnummer i cirka 60 länder, fortsätter han.

Knyt in alla i systemet

Med hjälp av Direct Routing kopplar kunden upp sin telefoni med InfraCom som operatör mot Microsoft och Teams. Kunden kan då välja om de endast vill ha tillgång till samtal i Teams eller nyttja InfraComs certifierade appar för växelfunktionalitet. InfraCom kan också bygga hybridlösningar för kunder som behöver det, där man knyter in fasta eller trådlösa DECT-telefoner i systemet så att det i Teams går att koppla till och se om någon är upptagen även i en sådan telefon. Det kan vara användbart till exempel i industrin, där inte alla medarbetare sitter vid en dator eller använder en smartphone.

– Vi hör från våra kunder hur både distansarbete hemifrån och global samverkan förenklas när man kopplar samman digitala möten, chatt, kommunikation och telefoni på samma ställe. Det går också att integrera ytterligare externa system, till exempel för kundhantering. I och med att vi har utvecklat hela lösningen själva kan både slutkunder och återförsäljare vara med och driva på utveckling och förbättringar för att passa deras behov. Vi följer även noga Microsofts utvecklingsplaner och ser hur vi kan dra nytta av dem. Vår ambition är att hela tiden ligga steget före, säger William Ridderström.

Extra område för leverantörer

För många kunder är det en fördel att kunna vända sig till sin vanliga, lokala leverantör för tjänster som dessa. Ett samarbete mellan Tech Data och InfraCom gör det nu möjligt för Tech Datas partners att sälja deras lösningar. InfraCom är då gärna med och stöttar med demo av tjänsten, utbildning av säljare och så vidare.

– Många återförsäljare som levererar IT-lösningar har här en chans att utveckla sin affär med ett helt nytt tjänsteområde inom telefoni. För kunderna blir det enklare i och med att de får en gemensam knutpunkt att vända sig till för både IT och telefoni, avslutar han.

Är du som partner intresserad av att veta mer om dessa tjänster och hur du bäst kan sälja dem till slutkunderna? 

Hör av dig till oss på Tech Data eller skicka ett mail till Jonas Pircher