Intresserad av tekniken bakom ”Johnny Nyfiken”?

 
 

Modern Workplace
10 mar 21 Författare: Andreas Sigevall

Efter första säsongen av ”Johnny Nyfiken” har vi fått många frågor kring vilken byrå och/eller utrustning som använts för att skapa detta populära koncept med digitala gäster, anpassat efter situationen vi befinner oss i idag. Kanske vill du själv komma igång med liknande digitala event för era kunder? Fortsätt då att läsa! 

Med rätt lösningar kommer man långt, och faktum är att ingen extern byrå har använts för att skapa dessa webinar. Avsnitten har spelats in i vårt Maverick AV Solutions Show room, på TD SYNNEXs kontor i Spånga, Stockholm. 

Vill du titta på några avsnitt av Johnny Nyfiken, klicka här 

Lösning: Mötesplattform

Vi använde oss av Microsoft Live event, perfekt för webinar där man har många deltagare varav de flesta bara lyssnar in. Eventet skapades i Microsoft Teams och därifrån bjöd in vårt Microsoft Teams Rooms (MTR) system som ”talare” till eventet. I detta fall var MTR systemet en Logitech TAP Teams Medium (Microsoft Teams-videokonferenslösningar | Logitech). Vi skickade sedan ut inbjudan med länk till anmälan, och alla som anmälde sig fick en deltagarlänk så att de enkelt kunde ansluta till Live eventet när det väl var dags.

Lösning: Digital studio

Under säsongen träffade Johnny många intressanta gäster i sin digitala studio, tack vare presentationsskärmen Microsoft Surface Hub 2S 50” (Surface Hub 2S: Interactive Whiteboard for Business – Microsoft Surface for Business). Hemligheten bakom denna setup? Vi skapade ett separat Teamsmöte för gästerna dit vi också bjöd in vår Microsoft Surface Hub 2S. Detta resulterade i att de kunde vara med i eventet på ett snyggt och proffsigt sätt. När det var dags för själva eventet, filmade vi Johnny och Microsoft Surface Hub 2S skärmen med hjälp av Microsoft Teams Rooms systemet. På så vis fick deltagarna en upplevelse av en digital studio.

Lösning: Ljudupptagning

Microsoft Teams Rooms systemet som använts för denna eventserie är Logitech TAP Teams Medium, med ett Logitech Rally system (Logitech-produkter för videosamarbete) installerat i rummet med en kontrollpanel på konferensbordet för enkel hantering. Mikrofonen placerades på konferensbordet för att ta upp ljudet på bästa sätt i rummet, lite närmare Microsoft Surface Hub 2S 50” för optimerad ljudupptagning. Microsoft Surface Hub 2S var installerad på ett rullstativ för den mobila, flexibla lösningen att kunna ha ett Teamsmöte varhelst det behövs. För dessa webinar rullade vi fram Surface Hub 2S till konferensbordet bredvid Johnny så att de digitala gästerna skulle ”stå bredvid” Johnny under intervjuerna.

Lösning: Presentationsdelning

För att få de digitala gästerna att magiskt ”dyka upp” på skärmen, hade de till en början sina kameror på med linsskydd och en virtuell bakgrundsbild med Johnny Nyfiken aktiverad. När Johnny sedan välkomnade sina gäster, tog de bort linsskyddet och syntes då i bild. För att gästerna skulle kunna presentera från sina datorer, kopplades bildutgången (mini DisplayPort) från Surface Hub 2S till MTR systemets HDMI-ingång, som används för att dela datorbild/presentation. Snurrigt? Inte alls! MTR systemet delar helt enkelt hela Surface Hub 2S skärmen så den syns i Microsoft Live eventet. Parallellt med detta så hanterar producenten av Microsoft Live eventet vilken kamera eller källa som skall synas i bild i Live eventet.

Har ni frågor eller vill veta mer om dessa lösningar som just nu har en enorm efterfrågan på marknaden?

Kontakta Andreas Sigevall på Maverick AV Solutions! 

Utrustning som använts: