Customer Success Story - Enzure

 
 

News,
10 jan. 24 Författare: Björn Raunio

Customer Success Story - Enzure

Enzure är en partner till TD Synnex som har satsat mycket på AI och maskininlärning. Bolaget utnyttjar den nya tekniken både för att förbättra sin egen verksamhet inom drift av kunders IT-miljöer och för att utveckla applikationer och tjänster åt sina kunder.

Stockholmsbaserade Enzure är IT-partner till sina kunder och levererar tjänster och lösningar baserade på plattformarna Microsoft 365 och Microsoft Azure, support och specialistkompetens inom IT samt hårdvara paketerat med lösningar. Sedan lanseringen av generativ AI har bolaget satsat offensivt på att hitta smarta sätt att utnyttja den nya tekniken såväl inom sin egen verksamhet som i de tjänster och lösningar de levererar till kunderna. Daniel Ridnert Cordero, COO på Enzure och ansvarig för bolagets utvecklingsprojekt, förklarar mer.

Varför började ni jobba med AI?

– Som bolag är Enzure väldigt investerat i innovation och ny teknik så detta är en naturlig utveckling för en aktör som oss. Vi har alltid örat mot rälsen för att hitta nya sätt att förbättra vår verksamhet och hjälpa våra kunder att uppnå ökad effektivitet och produktivitet. AI är i dag ett område som rör sig i väldig fart och därför har vi nu medarbetare som jobbar heltid med detta, främst med Azure Open AI. Vi har valt att hålla i oss och gasa så mycket vi kan!

Hur är det med intresset från kunderna?

– Det finns en stor nyfikenhet, men många vet inte hur de ska gå till väga. Det saknas ofta kompetens och med den höga förändringstakten är det svårt att hålla sig uppdaterad. Som påläst IT-partner vill vi hjälpa våra kunder att ta sig an utvecklingen. Vi har två olika erbjudanden. Dels utvecklar vi skräddarsydda applikationer och tjänster, dels kan vi använda AI och maskininlärning för att förbättra vår vanliga drift och support för kunderna.

Vilka är fördelarna med AI?

– Det skapar fantastiska möjligheter för företag att förbättra effektiviteten och bli mer produktiva. Vi har sett det när vi utnyttjat AI i vår egen verksamhet, till exempel för att automatisera enkla och tråkiga arbetsmoment inom support så att medarbetare kan ägna sig åt viktigare uppgifter. Jag tror inte att människor kommer att ersättas av AI i så hög grad, men deras arbetsuppgifter kommer att förändras och bli mindre monotona. AI kan också analysera stora mängder data mycket snabbare och med större exakthet än vi människor. Vi står helt enkelt inför ett stort paradigmskifte där kunskap om hur man använder AI kommer att vara något helt nödvändigt i framtiden. Det är än så länge osäkert hur lång tid detta kommer att ta, men det är bättre att vara etta än tvåa på bollen.

Och vilka utmaningar finns?

– Som sagt är förändringstakten hög och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens. Vi försöker ligga i framkant och har löst det hela med dedikerade medarbetare. I och med att AI är ett så kraftfullt verktyg blir sedan även säkerheten en otroligt viktig aspekt. På Enzure är vi vana att jobba med detta och med Azure är förutsättningarna för att skapa hög informationssäkerhet goda. Med öppna tjänster på nätet är det tvärtom alltid du som är produkten och det gäller därför att vara väldigt försiktig med att använda till exempel känsliga data om kunder i dem. Vidare så är datakvaliteten avgörande för kvaliteten. Data måste vara aktuell och korrekt, annars blir det du får ut av din AI-lösning inte tillförlitligt.

Vad är ditt bästa tips till någon annan som vill komma igång med AI?

– Som jag redan har nämnt är kompetensförsörjning en utmaning, men samtidigt ska man inte underskatta sin förmåga eller överskatta svårigheterna med att komma igång. Med vilja och dedikation går det att bli duktig på AI. I grund och botten handlar det om att lära sig använda verktyg och modeller. Sedan ska man inte glömma att hantering av data utgör kanske 90 procent av arbetet. Dina data måste hålla tillräcklig kvalitet. Utifrån felaktiga data kan AI ge helt felaktiga resultat.